kolmapäev, 7. oktoober 2009

Parim film, mida näinud olen


Peeter pakkus sihukese teema. Ma tahaks küll väga kirjutada sellest, kuis mulle ei meeldi luua parimate edetabeleid, kui ajutised ja seetõttu mõttetud nad mulle näivad. Ja tahaks lisada, et pole üldse suurem asi filmivaataja. Aga kuna teema on antud ja õhku visatud, ei taha seda eirata, päälkirjaga vaidlusse laskuda. Kuid täpsustan siiski - kirjutan filmidest, mis mind mõjutand ja mulle oluliseks osutund on. Paremusjärjestuseta, suvalises reas.

  • Miloš Formani "Lendas üle käopesa". Vabadus ja hullus, julmus ja argus, võitlus ja allaandmine, kollektiiv ja isiksus selle sees - inimhinge igapäevaselt saatvad teemad mõjusas koosluses ühes linateoses.
  • Jaak Kilmi "Kohtumine tundmatuga". Nii palju säravat fantaasiat ühes filmis. Nii palju julgust ja vabameelsust (tele)ajaloo käsitlemisel. Imetlusväärne!
  • Janno Põldma ja Heiki Ernitsa "Leiutajateküla Lotte". Nii naljakas kui selle filmi tunnustamine ka näib - see lihtsalt on südamlikkuse triumf eesti filmikunstis. Lisaks on seal rohkelt intelligentseid naljakesi, mida kõike ühe vaatamisega ära ei tabagi.
  • Miloš Formani "Amadeus". Jälle Forman! Aga mis sa teed, ta lihtsalt on andekas mees. Suutis isegi Hollywoodis teha filmi, mis kõnetab kõiki maailma loojaid igal ajal ja igas kohas. Kuid mis pole mingi deep friigifilm, vaid mõjub ka mitteloojatele. Võib-olla neile isegi enam.
  • Ilmar Raagi "August 1991" (pildil). Nimetaksin seda oma lemmikfilmiks, kuid ta pole kindlasti parim nähtud film - ta meeldib mulle väga, kuid saan objektiivseil põhjuseil aru, et ta pole mingi maailma filmikunsti tippsaavutus. On lihtsalt ilus ja patriootlik lugu lihtsatest ja ilusatest inimestest. Eestlastest ja meie vabadusest. Palju suurepäraseid näitlejatöid. Ja mõned hetked, mis oma tagasihoidliku suurejoonelisusega igal vaatamiskorral ihukarvad turri tõstavad.
  • Kaljo Kiisa "Nipernaadi". Eesti kirjandusklassika õnnestunumaid ekraniseeringuid. Gailiti vaim ekraanil, Juhan Viidingu ja Ernst Enno mõjutustega.
  • Stephen Frearsi "Kuninganna". Suurepärane, mõtlemapanev sissevaade kuningavõimu võimalikkusesse ja võimuinimeste sisemaailma. Kohustuslik vaatamine igaühele, kel soov võimulolijaid kritiseerida. Sel pühapäeval ETV-s, vaadake!

Nagu näete, on mu nimistus ebaproportsionaalselt palju eesti filme. Mis teha. Möönan, et paljud olulised maailmakino kullafondi kuuluvad teosed on mul nägemata. Aga teemapüstitus oligi ju parimad nähtud filmid. Saadaksin tänusõnad veel hääle sõbrale, kolleegile ja filmiasjatundjale Johannes Kengile, kelle soovitusi mööda olen ära näinud hulga suurepäraseid filme. Aitäh, Johannes!

Tänan tähelepanu eest! Kohtume järgmistel kordadel!

Kommentaare ei ole: